Usługa analizy kolorystycznej od lat wywołuje wśród polskich stylistów wiele kontrowersji :-0

Po jednej stronie konfliktu stoją osoby posiadające tę usługę w swoim portfolio, które zdobyły odpowiednie kwalifikacje. Po przeciwnej stronie znajdują się styliści, którzy pracują jak twierdzą w “bardziej nowoczesny sposób”. Odrzucają oni wszelkie schematyczne teorie barwy i twierdzą, że każda osoba, może nosić dowolny kolor. Kwestia łączenia odcieni, według nich, powinna opierać się wyłącznie na wyczuciu.

Niestety, idea wolności koloru, jakkolwiek pięknie brzmi, bardzo rzadko sprawdza się dobrze w stylizacji ubioru i makijażu.
Warto pamiętać o tym, że systemy analizy kolorystycznej nie są tworzone dla stylistów. Oni mają często bardzo dobrą intuicję kolorystyczną, ale dla klientów. Którzy to właśnie podczas wykonywania analizy, postrzegają jak ogromny wpływ na ich wygląd mają barwy. Uczą się także świadomie i umiejętnie dobierać korzystne dla siebie odcienie.

Analiza kolorystyczna to proces, który ma na celu określenie typu kolorystycznego oraz znalezienie zestawu kolorów, jakie pasują danej osobie.

Najbardziej popularnym systemem w tym zakresie jest podział na 4 Pory Roku: dwie ciepłe: Wiosna, Jesień oraz dwie chłodne: Lato i Zima. Dodatkowo rozróżnia on podział na odcienie jasne – wskazane dla Wiosny i Lata oraz na odcienie ciemne dedykowana Jesieni oraz Zimie. System bazuje jednak tylko na dwóch atrybutach (cechach) kolorów, wykluczając pewne połączenia, które w realnym świecie występują. Nie pozwala np. łączyć gam ciepłych z chłodnymi, ignorując tym samym ważne niuanse kolorystyczne.

To wszystko sprawia, że czasami trudno w schemacie 4 Pór Roku było w 100 % prawidłowo zdiagnozować typ kolorystyczny. Szczególnie taki, który wykrada się poza schematy temperatury barw i jest jakby na pograniczu określonych gam kolorystycznych.

Obecnie coraz częściej koloryści posługują się systemem 12 Typów Kolorystycznych – ja również 🙂 Uwzględnia on całą różnorodność cech naszej urody i pozwala na dobór palety kolorów również wtedy, gdy nie da się nas jednoznacznie przyporządkować do konkretnej pory roku. Pokazuje, które cechy odcieni (temperatura, nasycenie i jasność) są kluczowe, w optymalnym doborze barw, dla danego typu urody.

Skąd bierze się zatem aż 12 typów? Każdy kolor ma trzy atrybuty: temperaturę, walor (stopień jasności) oraz chromatyczność (nasycenie). W każdym typie urody zawsze dominuje jeden z nich i to na jego podstawie określamy właśnie typ kolorystyczny.

Otrzymujemy w ten sposób:

  • Wiosny: jasną, ciepłą i czystą
  • Lata: jasne, chłodne i przygaszone,
  • Jesienie: przygaszoną, ciepłą i ciemną oraz
  • Zimy: ciemną, chłodną i czystą.

Jeśli macie ochotę skorzystać z analizy kolorystycznej wszystkie informacje znajdziecie tutaj: https://dgimage.pl/oferta/analiza-kolorystyczna/

Napisz w komentarzu – co myślisz o analizie kolorystycznej? Czy Twoim zdaniem jest ona przydatna w kreowaniu wizerunku?

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *